Har ja rätt eller vad?

emma om frågor o svar:

du är ju fan helt omdömmeslös och dum i huvudet när du säger att 17 är lagom. har din mamma inte uppfostrat dig ordentligt eller? idiot. det borde finnas lagar för när man får skaffa barn. jag läser till barnmorska och det finns på tok för många som du. ni förstår inte vad ni utsätter de stackars barnen för.


MITT SVAR:

denna kommentaren fick jag av en tjej idag :P

nu var det så att någon ställde frågan och jag svarade, ENLIGT MIG..

 då svarar jag för mig själv.. jag hade velat ha barn när ja va 18..  sen betyder inte det att alla andra måste det..

saken jag ville säga var att jag reagerade på att hon skriver att hon ska bli BARNMORSKA!!!!!!??????

hallå lägg ner det asså, klagar du på unga mammor och att man är dum  i huvudet så e det helt fel jobb för dig kan jag säga!

hoppas din utbildare ser detta och kastar ut dig!

fy skäms faktiskt! tur man inte födde barn hos dig! vem skulle vilja göra det när du säger så om patsienter? nä nu vill du ha ett sånt jobb ska man kunna vara trevlig mot alla o ha förstående för människor..

va bara tvungen att skriva det, brukar inte lägga ner energi på onödiga skit kommentarer men ja reagerade med detta med att du vill jobba som det?


Kommentarer
Postat av: alexandra

Usch vilken människa! Jag reagerade också på det där hon skrev att hon läste till barnmorska, hoppas inte att hon får jobb någonstans..

2011-07-23 @ 22:54:23
URL: http://alexandraslya.blogg.se/
Postat av: Rasmus

Bra skrivet, helt rätt! Ha det bra!

2011-07-23 @ 22:54:53
Postat av: jenny

Snälla fina Olivia, jag tycker att du verkar vara en underbar mamma även om din ålder kanske inte är helt rätt för just det men man kan aldrig veta sitt öde....detta var ditt öde fina lilla gummsing!! Kämpa på för det är ju världens underbaraste att vara mamma....och jag vet att din lille Tellus har det så fantastiskt bra....

önskar dig all lycka i framtiden....

Jenny( Linas assistent på Vv.....)

2011-07-24 @ 00:11:52
Postat av: matilda

Att man ens kan kommentera något sånt?! Den personen verkar ha behovet att den behöver trycka ner andra för att växa själv! Tycker du gör ett enormt bra jobb som mamma :) / Matilda

2011-07-24 @ 00:16:30
URL: http://tiildan.blogg.se/
Postat av: Anonym

åldern har i största del inget med att göra hur bra du är som mamma. Det handlar om hur mogen du är i dig själv för att kunna ta hand om ett litet barn. Där finns de som är 25+ som inte kan hantera ett barn! Så nä, bara löjligt att klanka ner på de som är unga och får barn.

Läser din blogg ofta och vad jag läser det som så tar du ett stort ansvar som mamma och sköter det på bästa sätt! Keep on working girl!

Postat av: Nina

starkt av dig att lägga ut den kommentaren du fick av den sk BM. Jag fick själv barn när jag var 20 och tyckte att folk tittade ner på en för de , säger bara var stark ! Du verkar ha en fin mamma som ställer upp för dig och din fina son, lägg inte ner din blogg pga alla dumma kommentarer du får utan håll huvudet högt och skit i alla andra som bara e avundsjuka över att DU lyckades:D Lycka till på dopdagen:D

2011-07-24 @ 11:39:49
Postat av: Josefine

Man blir så trött på människor som lägger sig i ens liv och tror att de vet bättre och så. Tycker att folk kan sköta sig själva och sluta klaga på andra.



Det finns ju ingen som känner sig själv en just en själv. (konstigt skrivit kanske men du förstår.?)



Tycker inte att de finns någon ålder på när man ska bli mamma. För det är helt upp till en själv.

Sen är det ju faktiskt vetenskapigt bevisat att en kvinnas kropp är bäst för att föda baran när man är mellan 15-20.



Så tycker inte att du ska ta åt dig när någon säger att du är dålig eller något sådant. Tycker att du verkar vara en toppen mamma till Tellus.



(Läst din blogg nu de senaste veckorna. Å tycker att du har en super fin och bra blogg :)



Kram :)

2011-07-24 @ 13:54:06
URL: http://lovefia.blogg.se/
Postat av: Amanda

asså det är sjukt hur vissa inte ens tänker på vad de säger innan de öppnar käften. hon vet inget om dig och sist jag kollade så har vi rätt att tycka precis vad vi vill i sverige, inte sant? bra att du står på dig! :)

2011-07-24 @ 18:39:25
URL: http://denblivandemamman.blogg.se/
Postat av: Nina

Men vilken idiot! Måste ge personen ett svar!!

Kroppen är gjort för att föda barn mellan 15-25 års ålder, efter det blir kvinnans ägg sämre och sämre, efter 30 blir riskerna för missbildningar och handikapp högre för varje år. Plus att man orkar med sina barn och allt som hör till på ett helt annat sätt än vad äldre föräldrar gör.



Finns ingen ålder som gör en person till bra förälder. Det handlar om mognad och val i livet. Man utsätter absolut inte barnet för något dåligt bara för man är ung. Barnet mår bra när mamman mår bra, så är det bara! Barn bryr sig inte om man har en fin bil, bra utbildning eller ett coolt jobb, den vill bara ha kärlek! Utbildning och allt sånt skaffar man sig samtidigt, eller efter mammaledigheten.



Om du ska bli barnmorska lider jag med dom som ska få sin bebis i närheten av en så negativ människa om du!

2011-07-24 @ 19:50:21
URL: http://ninagardstrom.wordpress.com
Postat av: Milo

Det finns ingen "rätt" ålder för att bli förälder. Det väsentliga är att man är redo. Ett barn har man för livet. :)

2011-07-24 @ 20:32:42
Postat av: Janne

Tycker att det är lite väl mycket rövslickande här. visst är det upp till var och en men barnmorskan har mycket sanning i det hon säger. Tycket också att du får lite väl mycket vatten på din kvarn i.o.m denna blogg. något du inte verkar förstå är att många läser den och tycker väldigt synd om dig och inte minst Tellus. Ett namn som jag har förstått att du tror du har patent på, men det finns en del Tellus i Sverige om du efterforskar lite. Du får nog ta och växa in i mammarollen lite bättre än vad du gör just nu, för dina resonemang håller inte riktigt i längden. där skiner din unga ålder genom skalet av vuxenhet som du kämpar för att hålla ihop. Detta är min åsikt så kommentera gärna.

2011-07-24 @ 21:38:53
Postat av: amanda

Du ska inte bry dig om sånt där folk, är det någon som är dum i huvudet så är det dom.

Något jag skulle vilja säga till personen i fråga som kommenterade:

Bara för att man är ung behöver man inte bli en dålig förälder, alla har vi det olika ställt och vi alla är inte likadana. Olivia kan vara en sjukt underbar mamma trots hennes ålder det är ingenting du vet. Jag har själv varit gravid men valde att göra abort pga min ålder, jag tror aldrig att jag skulle klara av det. Men bara för att jag och många andra väljer att göra abort betyder inte det att alla är likadana som oss som väljer att göra det. Och du som ska bli barnmorska du ska inte tracka ner på tjejer som är unga och väljer att behålla ett barn då dom väl blir gravida utan du ska stötta dom! Shit så störd jag blir, hoppas verkligen du inte får jobb som barnmorska!

2011-07-24 @ 22:20:45
URL: http://amandagru.blogg.se/
Postat av: M.

de flesta av er och troligen även den som skrivit kommentaren har aldrig upplevt graviditet eller barnmorskebesök. det är aldrig någon som frågar om man vill behålla barnet - varför det? för att en barnmorska värnar om liv och ser till att friska, lyckliga bebisar kommer till världen.



jag önskar med hela mitt hjärta att människan i fråga snabbt inser att hon saknar kompetens för att bli barnmorska. värme och hjärta är vad som krävs och det enda jag kan notera är bitterhet och ilska.



växer in i mammarollen gör man på nio månader. det kvittar fullständigt om man saknar förmåga att resonera som en fullt mogen individ. olivia sköter mammarollen galant, hon har kärlek, tålamod och när hon inte klarar allt på egen hand hjälper hennes familj till. det är så det ska se ut och så det alltid har gått till.



föda barn när man är 40 är sjukt, onaturligt och oansvarigt. spelar väl inte så jävla stor roll om du har en karriär bakom dig och en stabil ekonomisk grund, om du utsätter ditt barn för hälsorisker och går i pension när ditt barn knappt har blivit vuxet?



hej, gravidhormoner. jag är klar för idag. kram, olivia, kämpa på :)



2011-07-25 @ 00:27:49
Postat av: emma

bara för att man är bm betyder det inte att man kan ha egna åsikter, och det betyder inte att man är dålig på sitt jobb alls. i praktik skulle dessa ord aldrig komma ur min mun, men eftersom jag ser så mycket som inte borde vara, så vet jag vad jag snackar om. JAG personligen tycker precis som jag sa, och det betyder inte att jag inte värnar om liv och allt ni sa om att man inte skulle vara kompetent för att jag vågar säga mina privata åsikter. när man är barnmorska går man in i en roll och går efter regler och föreskrifter när man är i praktik, inte nödvändigtvis när man är ledig. Jag älskar mitt och och jag är älskad på mitt jobb, och jag kan försäkra er om att det inte finns många barnmorskor som tycker det är bra att det finns så många för unga föderskor. jag står för vad jag tycker, tack.

2011-07-25 @ 11:38:21
Postat av: Patsy

helt rätt Olivia! Tycker inte att det spelar roll vilken ålder! (inte för ung!!!) det viktigaste är att man får den stöd man vill ha och att man säkert vet vad man vill ha. Att en tjej blir en mamma är bara vackert och gulligt! Kämpa på Olivia, skit i bm Emma!

2011-07-25 @ 13:46:09
URL: http://rapunzelll.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

Vad fan?! Vilken kommentar? Visst är det väll den där tjejens åsikt... MEN FÖR i hela fridens namn... Vad har åldern med det hela att göra? Du tar ju hand om Tellus på ett otroligt bra sätt och du är ju en toppenmamma. Sen att det finns andra oansvariga unga mammor är ju en annan sak. Men det finns även oansvariga mammor mellan 25 och 45. Så det är inte åldern som har någon betydelse.



Jag blir så frustrerad över att folk har hakat upp sig på det där med åldern. :S

2011-07-25 @ 17:50:30
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: cassi

tycker att du ska bil något annat än barnmorska o man ska ha sin egen åsikt men du "emma" ibland ska man hålla dom för sig själv o inte hoppa på människor!! för dom har också sin åsikt om saken o det finns inget rätt o fel när man ska ha barn mer än tills kroppen säger nej..

2011-07-25 @ 18:21:35
Postat av: Anonym

Ditt svar håller inte. Varför ska hon inte få jobb för det?! Jag förstår att du tycker att det är kränkande att hon gett sig på dig. Men det finns mycket sanning i det hon säger. Och i ditt svar ser jag inte en anledning varför hon inte ska få jobb. Du tycker bara att hon är puckad. Bara för att?

2011-07-25 @ 22:49:40
Postat av: Anonym

att ha sina egna åsikter är något som alla ska ta och respektera. Men sedan hur man framför dom är ett annat problem... Kommentaren från Emma var dåligt formulerad och kan ju säga att hon förde fram sin åsikt på helt fel sätt. Som pluggande till BM borde hon vara lite mer professionell i sitt framförande...

2011-07-27 @ 10:49:58
Postat av: Kattis

Herregud vad elaka människor kan vara! Hon är äldre men du uppför dig mycket mognare än den tjejen :O Och att plugga till barnmorska, när man inte tycker om unga mammor, är det på tok klantigt att gå en sådan utbildning och då börjar jag undra vad HON tänker med ?? Man gör sina egna val här i livet och tur är väl de :) Tycker du verkar vara en underbar mamma till lilla Tellus <3 Skit i vad andra skriver eller säger om dig, det är bara ren avundsjuka ! Så ta hand om dig . Kramar Kattis

2011-07-30 @ 20:37:30
Postat av: Natalie

Frågan är väl snarare hur hennes mamma har uppfostrat henne som slänger iväg en sån vidrig kommentar! Läser till barnmorska? Yeah right, för att vara barnmorska behöver man ha nånting som kallas EMPATI och det ordet bör ju vara helt främmande för dig! Vilken idiot! Usch, stå på dig Olivia!

2011-08-01 @ 13:04:36
URL: http://rackartussenochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar