FÖRLOSSNINGEN..


23/4

01.00

vaknade av att jag var kissnödig, fast de kändes ändå annorlunda..

jag hade stannat i huset eftersom mamma fyllt år, så jag sov på soffan..

gick på toaletten och innan jag ens hann sätta mig på toa så forsade det ut vatten , trodde jag kissade på mig..

jag började skaka riktigt mycket för jag blev både rädd och nervös och tänkte shiet är det verkligen dax?

kallade på mamma och vi kollade i toaletten, där var fosterfett i vattnet/kisset.. vilket betydde att vattnet börjat gå..

jag ringde till BB för att berätta och kolla läget..

dom hade fullt på BB så dom bad mig att sova och ringa igen imorgon bitti..

hela natten forsade det vatten så jag sov inte en enda blund..

slösade 6 par av mammas trosor och flera handdukar osv..



på morgonen ringde jag BB , där var fortfarande fullt så jag kunde bara komma in på en kontroll..

jag kom in på BB och fick rosa rummet..

där kom en undersköterska in och satte igång ett ctg på mig, ett ctg kollar bebisens hjärtljud och verkar..

jag låg där i ca en halvtimme.. verkarna blev starkare o starkare, så man kunde se på ctg pappert att vågorna blev större och regelbundnare..

tyvärr kunde dom inte undersöka mig eftersom att vattnet hade gått så finns det chans för bakterierisk så då måste man få antibiotika inom tolv timmar..

dom sa att det tyvärr inte var plats på BB så jag fick åka hem med verkar..



hela dagen låg jag i soffan med smärta..

hela familjen var hemma och mina bröder satt i soffan med mig och såg tv,

tillslut fick jag så ont så jag bara skrek hela tiden ..

till slut började jag gråta och då tog mamma och jag beslutat att åka in för nu kunde jag inte ligga där hemma mer..

vid 19.00 kom jag in på BB och lades in i "mitt rum" rosa rummet..

lite skojigt att när jag var på rundvisning gick vi in i det rummet och blev visade o informerade, jag sa detta vill jag inte ha för jag får panik här inne..

men det var perfekt,, jag hade bad o dusch och det var ju snart mörkt så då blev det mysigare..

fick byta barnmorskor o underksöteskor ca 55 gg tills jag tillslut fick en fast som skulle jobba natten lång..

där fick jag gå runt i rummet o korridoren i några timmar..

mamma gav mig massage och sånt..




STOLT!!!!

som jag sagt långt innan så var jag bestämd över att jag verkligen ville klara att föda utan någon bedövning alls!!

gissa vad ;)

jag klarade det!

dom hade inte ens dropp på mig , vilket dom brukar ha för säkerhetsskull..

när det började blir riktigt ritkgit tufft så ville dom ge mig smärtlindring men nej f%? heller sa jag! 

jag är envis men jag visste att detta skulle jag klara!

jag hade så ont så jag sa nu får ni undersöka mig ..

jag trodde jag var öppen 8 cm ....

då säger barnmorskan jätte fint du e öppen 4!

WHAT?!

snacka om att bli frustrerad..

jag tog en varm dusch osv..

finns så mycket att säga och berätta men det blir lite mycket att skriva så skriver bara lite nu..

tiden gick och det kändes rent ut sagt som att jag skulle skita sönder hela underlivet och rumpan!!

det var ett sånt tryck så det går inte att beskriva..

man får inte börja krysta förrän man e öppen 10 cm , men jag hade sånt tryck så jag gjorde det redan vid 5 cm ... jag var bara tvungen ..

vid tolv tiden la jag mig i ett bad då öppnade jag mig väldigt snabbt så jag fick trycka på nödsignalen och dom fick bära upp mig ur badet för då stod huvudet o tryckte på..

jag la mig uppe i sängen och det var dag att krysta, öppen 10 cm!!

jag var livrädd, kan inte förstå och kunde verkligen nt göra det då ...

skrek till barnmorskan efter två krystar att nu säger du hur långt det  e kvar.. men det kunde dom inte för de får dom inte..

jag tog handen och kände upp för att veta själv var huvudet stod..

det var verligen inte farligt, rekomenderar det!

sen kom han ut..

den 24/4

01.28

lades på mitt bröst..

sen klippte mamma navelsträngen..

dom tog kylspraj mellan benen.. och skulle sy..

men det kändes så dom tog två bedövnings sprutor..

sen tog dom nål o tråd o sydde.. obehagligt.. könde tråden dras..

utifrån såg man inte att jag fött barn sa dom men hon behövde sy tre tygn inne i mellangården..



sen fick vi in mackor o dricka och påskservetter!












Kommentarer
Postat av: -

Har själv funderat på att inte ha någon bedövning. Men varit rädd samtidigt men klarar du / någon annan de så klarar väl jag också de! Tack

2011-04-29 @ 21:01:53
Postat av: Anonym

fick själv sista tjejen utan bedövning, lycka till med lill grabben!

2011-04-29 @ 21:12:35
Postat av: Malin- mamma till Tuva & Timon <3

skönt att du slapp klipp o sånt skit. det är inget kul alls. med min första fick jag 12 stygn invärtes o 12 utvändigt. hade ont i över en månad..



skulle gärna vilja se en bild på ansiktet på den lilla.



o fint namn han fått. kul med ovanliga namn.. min son heter Timon.. som figuren i lejonkungen =)

2011-04-29 @ 21:35:34
URL: http://malinstuvaluva.blogg.se/
Postat av: Lee - Melwins mamma

Jag sa med att jag inte skulle ha smärtstilland men jag har så ont och tänkte nä jag ska inte ligga här och ha ont när jag inte behöver det! Hehe.. Fick EDA och guuuuuud vad skönt det var!!!



Lycka till med grabben!

2011-04-29 @ 23:17:01
URL: http://leenilsson.blogg.se/
Postat av: Cilla

Grattis!!! Gud så starkt o duktigt o klara födsel utan bedövning!!!

Jag fick Eda o det va en räddning...'men min dotter vägde

Visserligen 4,6 kg så det gick liksom inte:-) o jag normalstor... Men lycka till med allt!! Njut o mys, o ta tillvara på allt! Rätt vad det är så har du en tonåring! Kramar

2011-04-29 @ 23:26:40
Postat av: Carro

Stort grattis! Du verkar så ordentlig. Du kommer säkert bli en jätte bra mamma :)

2011-04-29 @ 23:29:27
Postat av: johanna

du är så stark!

lycka nu till!

2011-04-29 @ 23:53:21
Postat av: Emma 16 & gravid

Vad skönt att allt gick bra! Modigt att föda utan bedövning.

Stort grattis!

2011-04-30 @ 12:08:59
URL: http://mommyemma.blogg.se/
Postat av: :)

Hej grattis! Jag undrar bara var inte pappan till barnet med under förlossningen? Har han träffat sin son

2011-04-30 @ 12:39:39
Postat av: jullan ingvarsson

aw, så härligt att det gick bra med er!

lycka till med lillpågen :D

2011-04-30 @ 15:38:49
Postat av: Carro- Mammaliv & Foto

Åh älskar att läsa förlossningsberättelser. Grattis till lille sonen, nu var det ju ett tag sedan du fick honom men iallafall :) Starkt gjort att föda utan bedövning det gjorde jag också med bägge barnen testade en puff lustgas med första barnet men fy tusan det var absolut ingenting för mig. Nä då får man snällt klara sig utan :) Hoppas att ni har en trevlig sommar!

2011-07-06 @ 23:18:47
URL: http://emmasandracaroline.blogg.se/
Postat av: Amanda

hej! jättebra blogg och grattis till sonen såhär ett tag efter :) jag tänkte bara fråga om du har skrivit något inlägg om när du fick veta att du var gravid, och vart pappan är eller något sånt. Skulle vara rätt intressant att läsa nu när jag kikade in på din blogg :)

2011-07-21 @ 16:28:16
URL: http://ooneinamillion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar