frågor och svar..






-Vad gör man hos en barnmorska för att fastställa exakt hur långt gången man är och vad innebär första försöket? :



alldra första gången du gör nånting hos en barnmorska , då finns det två alternativ... det beror på hur långt man är gången.. antingen så känner dom med fingrarna hur stor livmoder är, som en gyn undersökning, fast först gör dom ett test för att se så ditt eget test inte visat fel.. eller så gör dom ett ultraljud direkt för att se hur stort livet där inne är.. men ofta är dom snåla med ultraljud så det ska finnas en bra anledning till att göra ett.. tex vara väldigt osäker på om man vill behålla eller ej osv..


-Hade du ömma bröst och svullen mage i början? För det har jag sen några veckor tillbaks och trodde att det berodde på min laktosintollerans.

inte speciellt ömma bröst vad jag minns , det har jag faktiskt klarat mig rätt bra genom hela gravititeten , så det är från person till person.. magen var lite svullen ja , och dom första veckorna svullnar magen och sen sjunker den igen så detr var därför jag fick så mycket klagomål om att jag spände ut magen , men det var ju som den var svullen i början ..


- Hur reagerade dina föräldrar på att du var gravid? Och hur berättade du för dem? Jag har ingen bra relation till mina, och tror att dem kommer flippa ut när jag berättar att jag är gravid och slänga ut mig. För de tycker inte om min kille som är 8 år äldre dock är jag 19år. Fin blogg!

jag tycker absolut inte att du ska hålla och dröja ut på att berätta, man blir mer o mer nervös då.. och det blir värre och värre och dom kommer undra varför du inte sagt nått tidigare.. så exakt 3 sekunder efter att jag själv fick reda på att jag var gravid på stickan så skrek jag på mamma så hon mötte mig i trappan och jag sa inget till henne, jag var helt tyst och bara visade henne testet.. hon var också tyst.. haha vi var väll chokade och väntade på att nån skulle säga nånting.. så det var lite lätttare för mig att "berätta" det eftersom att jag inte sa nånting, annars blir man ju alltid så nervös och skjuter upp saker för man inte vet hur man ska börja ..



-dricker du alkohol?

Nej för tusan! haha aldrig i livet att jag skulle göra det..
förstår inte hur folk kan röka och dricka och göra annat skit när dom är gravida, jag är verkligen försiktig, får ångest bara jag tar tex en panodil, så jag går hellre med huvudverk..


-när är han beräknad att födas?

22 april


-går du fortfarande i skolan eller det är för jobbigt och tungt nu ?


nu börjar det bli vääääldigt jobbigt, så jag kommer verkligen inte klara mycket till, jag kanske kämpar i 2-3 dagar i skolan sen mår jag sjukt kasst resten av dagarna , så det bevisar bara på att jag tar mycket stryk av det.. så jag gör rätt mycket jobb hemmirfrån och jag ska göra klart allt nu så att jag kan få ta ledigt resten av tiden tror  jag, inte hundra på allt ännu utan jag för se hur jag mår och ta dagen som den kommer.. 


Kommentarer
Postat av: Caroline

tack för att du svarade på frågorna! Okej, så dem vill känna på livmodern efter ett urinprov? trodde det var mycket prat bara första gången och urinprov. gick du till ungdomsmottagningen? kram

2011-03-05 @ 22:55:49
Postat av: anonymt

En fråga jag vill du tar up?;)..Jag menar inget illa så tro inte det men han du var tillsammans med i sommras som typ va 19år. är det han som är pappan?,Efter som du sa att dom inte gillade han?..Sen fick du reda på att du var gravid på sommaren då du var tillsammans med han??

2011-03-06 @ 08:59:31
Postat av: Ulrika

Olivia....

De kan inte fastställa hur långt gången graviditeten är genom att sticka in handen och känna på livmodern....Det var något av det dummaste jag läst på länge.

Däremot kan du få känna på fingrar när du kommer in till förlossningen och de ska se hur pass mycket du öppnat dig. Och det är inte direkt en behaglig känsla.



Om du nu vill berätta för unga tjejer hur det går till vid besök hos barnmorska o.s.v... så är det bättre att du hänvisar till faktaböcker och inte sitter här och vitsar ihop något själv.



Jag är 39 år och har tre barn.



Lycka till! / Ulrika

2011-03-06 @ 09:17:48
Postat av: till ulrika

Jag tror det var svaret på frågan "vad gör man första gången hos bm?" Olivia har gjort detta så jag tror hon vet vad som hände.

2011-03-06 @ 11:38:14
Postat av: Lisa

Ullrika hur vet du vad Olivia gör? Du var väl inte med

henne när dom kollade det? Läser till undersköterska nu och de Olivia säger stämmer, du är nästan 40 år du får nog uppdatera dig lite.. Tycker det är super löjligt som du håller på ger dig på en tjej som är så mycket yngre och anklagar henne för att ljuga de är ju löjligt!

2011-03-06 @ 12:39:17
Postat av: Laserturken

Hahah jag håller med Ulrika!

Jag tror Olivia blev sexuellt utnyttjad. För om läkaren kan känna hur långt kommen man är genom sina fingrar då är denne Mr Dr Läkare världens bästa gynekolog. Kan han känna vilket kön barnet är också?

Eller veta exakt vilket datum barnet föds genom sina fingrar? Eller så kan han kära upp dessa mirakelfingrar i röven på alla andra och se hur jävligt korkade dessa personer är.

2011-03-06 @ 15:17:52
Postat av: Anonym

Snacka inte så mycket skit när ni inte vet. Speciellt inte du laserturken.. Du måste vara den mest korkade människa som någonsin existerat. Skaffa dig ett liv.. Du är patetisk!

2011-03-06 @ 16:18:16
Postat av: Anonym

du e fan pinsam! de finns såna som jobbar igenom hela graviditeten och du pallar inte skolan! det är ingen sjukdom att vara gravid!

2011-03-07 @ 17:03:53
Postat av: almedina tokovic

alla ni som sitter bakom skärmen och tror at ni är något ? skaffa er ett jävla liv,

2011-03-15 @ 15:24:43
URL: http://-

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar