Vecka 28

Vecka 28

Barnet:

Nu lägger barnet på sig

Från och med den sjunde graviditetsmånaden är förmågan att utsöndra insulin avgörande för barnets tillväxt. Insulin gör att socker från blodet kommer in i fettcellerna, och när sockret befinner sig i cellerna stimulerar insulinet ämnesomsättningen till att bilda protein och fett. På det sättet bidrar insulinet till att bygga upp kroppsfetter. Detta medför att den lilla börjar bli allt fylligare och rundare. Hon eller han har faktiskt redan ökat sin vikt mer än 10 gånger på 11 veckor! Från och nu med cirka 27 gram varje dag.

Mamman:

Mindre plats för lungorna

Bebisen växer och du kan känna det i din kropp. Du är allt lite tyngre och svettigare. Har du kanske märkt av att du lätt blir andfådd? Det är helt normalt. Det beror på att hon eller han växer, så det finns mindre plats för dina lungor att expandera. Du får helt enkelt ta flera andetag för att få tillräckligt med syre. Ditt hjärta slår också snabbare (för att transportera den ökade blodmängden), och därför är din andning lite snabbare än normalt.

Även om bebisen nu innebär lite mer jobb för dig, så kanske du i gengäld får bättre och bättre kontakt med det lilla livet? Om du trycker lätt på magen kanske du får en knuff tillbaka. Be din barnmorska om hjälp att känna igen bebisens kroppsdelar genom din mage. Det är kul att veta om det är en fot eller en hand som ger dig en knuff, eller om du klappar ett huvud eller en liten rumpa.



Kommentarer
Postat av: J

Tänkte bara skicka ett lycka till:) ska oxå ha barn i år.

Så lycka till o skit i idioterna

2011-01-21 @ 22:23:13
Postat av: en gammal vän

ärligt talat trodde jag inte på skvallret när jag hörde det från början, trodde inte någon med vett i skallen skulle göra något sådant. Men när jag läser dina motiveringar för det hela och känner din kärlek för din son så tror jag verkligen på det och du är otroligt stark - alltid varit! Hoppas allt kommer gå vägen - snart börjar det!



önskar dig all lycka och hoppas ni kommer klara det tillsammans<3

2011-01-21 @ 22:43:10
Postat av: Magda - Mamma till Elliot

Ja det var precis så. Blev orolig och tog ur piercingen men det gjorde ingen skillnad, men lät den vara ur iaf. Hålet växte inte igen och jag tog väl ur min i vecka 30 eller så. Tror det är väldigt ovanligt att det faktiskt spricker, har aldrig hört talas om det :)

2011-01-21 @ 22:49:36
URL: http://momalicious.blogg.se/
Postat av: anna

jag känner inte dig alls, men jag hörde talas om dig. så jag va tvungen att kolla upp det.

måste bara säga att du är helt otrolig!

bara att du fixar hela grejen är helt fantastiskt!

vet inte vad jag ska säga, men jag är sjukt imponerad och de är skitkul och följa din blogg:D

blir så glad när jag läser ;p

önskar dig all lycka till olivia!!



2011-01-21 @ 22:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar