MVC = mödravårdcentralen

idag var ja hos min bm på mvc..
de gick superbra!

tänkte berätta för er hur de går till på en kontroll :) o så berättar ja om idag då :)

man börjar med att väga sig för att se så man gått upp rätt osv.. jag väger nt så mkt men hon har sagt att de inte gör så mkt, ja va liten o tunn från bör´jan så det är inte så farligt.. men ja får gärna gå upp mer tycker dom hehe ..

hon började med att berätta att efter att jag blitt gravid så har fler o fler unga mammor blitt gravida o valt att behålla.. så df frågade hon mig om ja tyckte att de va en bra ide att starta en grupp för bara unga mammor.. de finns så måna olika grupper men då e dom oftast äldre o då går man som par.. men denna ville vi starta med mig som yngst o sen upp till 19 :) o då e vi ensamma mammor lixom.. sen går man runt på bb o kollar osv.. o får lära sig en massa med andninvg o ställningar osv.. så de kommer nog bli superbra! ser fram emot det :D

sen efter de mäter hon magen för att se så han växer som han ska o de gör han , han e ca 26 cm nu :)

sen lyssnar man på bebisens hjärta o de dunkar på hur bra som helst, ett bebishjärta dunkar mkt mkt fortare än våra hjärtan :)
han brukar bli lite galen när man sätter maskinen mot magen så hon får sig alltid en smäll haha eller ja en ordentlig spark på maskinen så att hela magen rör sig haha de ser roligt ut!

sen tog vi då blodtrycket o de ser fint ut.. som vanlig har ja lågt men de får ja vänja mig vid..

sen går man igenom sin chornal där mans rkiver in allt somh hänt sen sist :)



VIKTIG INFO

nästa gång ja ska dit de e nu i slutet av januari.. så ska ja genomgå ett sotrt test.. som kommer ta några timmar.. så de blir lite drygt o sitta på sjukhuset menmen de måste göras..

jag får inte äta eller dricka eller gå på toaletten på hela tiden .. o ingen frukost osv..

sen ska ja ha med en citron ..

sen ska ja få en dricka som smakar blää som e nått sött .. o sen ska ja ha citron i munnen efter det :p haha

sen ska dom ta blodprover på mig..

sen ska ja sitta o vänta i 2 timmar..

efter de får ja en ny dricka som smakar mkt blää
efter de ska ja ha citron i munnen haha ..

sen mer blodprover..

de e för o kolla en massa i mitt blod..




EXTRA ULTRA!!

dom är väldigt snåla med att ge ut ultraljud.. man får ca 2-3 påhela gravititeten.. men jag fick ett extra i början o nu denna dagen kommer ja få ett extra till.. eftersom min moderkaka låg så långt ner o täppte för "hålet" förra gången så hoppas man på att den förflyttat sig uppåt.. annars kanske de blir kejsarsnitt :/..
men ja ser de possitivt o ja sår ett extra ultaljud o de e alltid mysigt o kul o få se sin bebis "live" inne i magen haha :D




magen serså liten ut på bilderna :O












klaga nt på att magen ser liten ut sen i era kommenterar för ja vet de nt ser ut att den e stor men tro mig se mig live o den e stor haha ..


Kommentarer
Postat av: Anonym

den e ju större på dom 2 första än dom 2sista :S ?

2011-01-03 @ 22:55:59
URL: http://natalieyouknow.blogg.se/
Postat av: Sophia

Såg dig på H&M en dag, och ja, den är stor din mage!! :D Sjukt söt vovve btw :)

2011-01-03 @ 22:59:46
Postat av: Anonym

EN FRÅGA TILL BLOGGEN

Vem ska va med dig på förlosningen?

2011-01-03 @ 23:14:23
Postat av: Amanda

Väldigt intressant info :D Lätt som allt gick bra, yee! Tycker det är skönt att det finns människor som du som vågar stå för att dom faktiskt blivit gravida. Tycker dom är starka, precis som du!

2011-01-03 @ 23:33:11
Postat av: Lina - Melkers mamma

Det heter glukosbelastning det du ska göra och det är för att kolla om du eller bebisen löper risk för att få diabetes. Sockerlösningen smakar inte så himla gott men det är inte så farligt :)

2011-01-04 @ 10:37:46
URL: http://vackertliv.blogg.se/
Postat av: Lizzie-Mamma till Lex,Linnéa och Gravid BF 22/5 2011

Uh den där trevliga glukos belastningen, det smakar rejält jävla vidrigt ska jag säga dej ^^

Fasar inför den då jag själv ska göra den om ett par veckor ^^

2011-01-04 @ 19:54:36
URL: http://chibi84.blogg.se/
Postat av: Angelica

Är jag den enda som inte tycker glukos belastningen smakade illa, ungefär som en brus c-vitamin å det är gott :)

2011-01-04 @ 20:52:27
Postat av: Evelina

Jag tyckte att glukosbelastningen hade en värre stämpel än vad det var. Gick hur lätt som helst inte gott men absolut inget äckligt. Sen tar dom ett snällt litet stick i fingret innan och sen efter. Man får kolla några filmer och sen gå hem. Tur att alla får gör testet för att se om man har graviditetsdiabetes för det är inget bra för bebben. Faktiskt inget svårt eller tröttsamt alls tyckte jag då =) Lycka till!

2011-01-05 @ 22:54:04
URL: http://saturnme.blogg.se/
Postat av: amanda - 16 år gravid med tvillingar ♥

vilken vecka är du i ? :)

2011-01-14 @ 22:00:17
URL: http://mammandaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar