vecka 33

Nu är jag i vecka 33.

ni har bett om lite bilder så nu tog jag bara två stycken lite snabbt..

mamma fotograferade magen idag.. jag har inte gjort det på länge... och när jag fick se bilderna så blev jag helt tårögd, blev helt känslig..

jag visste verkligen inte att jag var så stor, jag kan inte se det i spegeln för mig har jag bara en liten kula på magen, men herregud vilken stor mage jag fått.. dettog väldigt mycket på mig att verkligen se det.. en märklig känsla..

här är lite text om vad som händer i vecka 33



Barnet:

Ökar 250 gram i veckan

Under de kommande fyra veckorna kommer din bebis att växa något enormt.

Han eller hon sover mycket. Eftersom det är möjligt att se att barnet andas även när det sover, vet vi att andningscentrum i hjärnan har utvecklats.

Förmågan att reglera kroppstemperaturen blir allt bättre. Han eller hon kan svettas nu, något som för tidigt födda barn inte kan.

Musklerna har utvecklats, huden har slätats ut och lanugohåret börjar ramla av, även om kanske kan finnas lite kvar på ryggen eller axlarna på den nyfödda bebisen.

Runt den här tiden har vissa barn ställt sig på huvudet i bäckenöppningen, klara för födseln. Det kallas att bebisen är fixerad. Det är inte ovanligt att barn nummer två väntar med att fixera sig ända tills förlossningen startar.


Mamman:

Magen sjunker

Har du märkt av att magen har sjunkit? Det kanske är för tidigt, men då vet du åtminstone vad du har att se fram emot! Det är när barnets huvud tränger ner i livmoderhalsen allt flyttar sig nedåt, man talar om att magen sjunker. Vissa menar att det känns som ett mirakel. Det blir med ens lättare att andas igen! Andra hävdar bestämt att de har fått tillbaka sin midja...

Oroa dig inte om din mage inte verkar ha sjunkit. Detta inträffar inte vid varje graviditet. Det är också vanligt att bebisen sjunker precis innan värkarna börjar, eller under värkarbetet.

Det kan vara lite obekvämt när bebisens huvud når bäckenbottenmusklerna, det känns som det sticker, nästan som en liten elchock. Vila på sidan. Det hjälper till att minska trycket på leder, nerver, blodkärl och artärer i bäckenet.

Oroa dig inte om din mage inte verkar lägre. Detta inträffar inte vid varje graviditet. Det är också vanligt att barnet sjunker ned precis innan värkarna börjar, eller under värkarbetet.

Det kan vara lite obekvämt när barnets huvud når bäckenbottenmusklerna. Det är en stickande känsla. Ligg på sidan. Det hjälper till att minska trycket i bäckenet och på nerver, blodkärl och artärer i bäckenregionen
.



Kommentarer
Postat av: jossie

kul att du la upp bilder! märks att du gör mycket för dina läsare :)

2011-02-27 @ 20:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar