tankar inför förlossingen

tänkte skriva av mig om mina tankar inför förlosningen, en del tycker kanske det kan vara intressant med hur jag tänker..

jag har aldrig varit nervös eller rädd över tanken, eller så har jag bara itne vela tänka tanken ..

har ju aldrig riktigt heller fått berättat klart och tydligt hur det skulle gå till, det har varit klydd fram och tillbaka om jag skulle vara tvungen till kejsarsnitt eller vändningsförsök osv..

men nu får ca 2-3 veckor sedan sa dom att han fixerat sig så nu var det bara att köra!

så inte förrän nu har jag börjar tänka på förlosnsing..

jag känner paniken ...

JAG ligge på ett sjukhus?!

jag vågar knappt ta stick i fingret..

precis lärt mig det faktiskt..

ta en spruta? ALDRIG

saker och ting söker mig väldigt mycket..

slår jag i lilltån så blir jag svimmfärdig och yr och känner att jag ska spy..

jo jag vet jag är överkönslig med sånt.. men jag har aldrig riktigt skadat mig genom livet och därför har det väll blivigt så att jag är rädd för smärta och obehagliga saker..

lätt för att svimma och lätt för att kräkas när nått gör ont..

men som sagt det är för sent att ångra sig nu ..

jag är inte nervös, jag är mer rädd..

jag kan inte se någon föda, hur ska jag då kunna se mig själv föda?

jag ligga där och skrika? jag ligga där och pusta och krysta?

får inte in bilden i huvudet..

det som skrämmer mig mest, är inte värkarna , för det tänker jag, det kan inte vara SÅÅÅ farligt.. ont kan det göra och vara jobbigt men det är ju inget som går sönder?

värre är det när han ska ut där nere....

jag är livrädd...

för et tjejer som haft sex, nu pratar jag väldigt öppet men ändå.. oskulden kan göra små ont för man itne är van , men tänk en snopp jämfört med ett huvud, en hel kropp...

kan inte förstå hur det ska kunna fungera att få ut nått så litet men ändå så tort där nere...

det skrämmer mig riktigt mycket..

rädd att allt bara ska säga kras.........

jag vill klara mig utan någon bedövning, kanske blir jag hjärntvättad av att vara rädd för sprutor.. klarar ine av att se någon på tv ta den epicdralen i ryggen ... många äger att den ska vara riktigt bra, men jag vågar verkligen inte.. det ser hemskt ut och jag vet om att det är en nål , that it! jag tuppar av haha!!

jag vill heller inte ha sterila kvadlar.. sprutor där med...

jag tror jag satsar på att bara testa lite lustga, fast det är jag också lite rädd för, man har ju aldrig testat en sådan och då tycker jag det känn konstigt, tänk om man gör fel osv..

jag vet jag vet jag oroar mig för mycket.....

varmt bad/dusch, massage, musik kanke? , ev lustgas..

det vill jag satsa på.. jag vill klara mig utan någon bedövning...

så fort jag märker att nu är det ngo dax, då kommer jag börjagråta, för så rädd blir jag.. hjärtklappning och börja skaka...

måste fokusera på andningen för det är viktigast..



vi får se hur allt går, hur allt startar, hur allt känns osv... inget går att planera..

när kommer han ?

jag längtar såååå, fast det som drar mig tbx är att jag är rädd.. men jag längtar verkligen efter honom...


Kommentarer
Postat av: Brimstone

Jo min lillebror har nyligen blivit förälder också och tycker det känns så bekant det här med väntan efter barnet och att man riktigt längtar men också är rädd. Han berättade en hel del om vad hans tjej sa några dagar innan och sånt. Men keep up the good work :)

2011-04-20 @ 10:11:18
Postat av: Helena

Super bra blogg, du kommer bli en toppen mamma, mamma har ingen ålder alla klarar av det. Inför förlossningen ger jag dig tips att inte tänka så mycket utan lita på din kropp och tänk du vet inte vad du har framför dig. Så tänkte jag för ca: 1,5 år sedan. Säkert lättare sagt än gjort men jag gick in med den inställningen

2011-04-20 @ 10:57:16
Postat av: ...

det kommer att gå bra :) !

när är det beräknat att han ska komma ?

2011-04-20 @ 11:59:01
Postat av: Ingrid

Jag önskar dig lycka till! Tycker du är modig som valt att behålla ditt barn. Du blir säkert en alldeles utmärkt mamma. Du får tänka som jag gjorde för 45 år sedan när mitt första barn väntades att hade det varit så hemskt hade det aldrig fötts mer än ett barn. Visst var det lite jobbigt men inte värre än jag gärna ville ha ett barn till tre år senare. Så det är bara till att se fram emot att lilla pyret kommer till världen. Hoppas även att du har någon med dig under förlossningen. Lycka till och önskar dig en skön påsk.

2011-04-20 @ 13:03:21
Postat av: Nina

sterila kvaddlar gör skitont mer ont än värkarna!, epidural rekomenderar jag skarpt! De tar bort all smärta!

Tycker om din blogg , starkt av dig att skriva om sådana saker fast du e så ung. Mammarollen kommer du att växa in i när din babyboy anländer. LYCKA TILL =)

2011-04-20 @ 13:08:03
Postat av: Hanna

Allt kommer att gå bra! Lita bara på din kropp så kommer allt att bara "flyta" på.

Lycka till och glad påsk!!



2011-04-20 @ 13:14:42
Postat av: Linda

Som någon redan nämnt....

Lita på din kropp, det är bara att hänga med.

Jag gillar inte heller sprutor och jag var rädd för epidural. Men när de värsta värkarna satte in så skrek jag efter smärtlindring och jag struntade i om dom stack både här och var.

Du är så inne i ditt värkarbete så du kommer bara att fokusera på det.

Det är helt normalt att gripas av panik när det gör som ondast, det var det ingen som sa till mig, och det önskar jag att någon berättat innan.



Lycka till nu!! Inte långt kvar!

2011-04-20 @ 14:28:51
Postat av: Anonym

Jag vet Olivia det kan kännas jätte skrämmande strax innan förlossningen men efter förlossningen så

Kommer du inte ha ont eller någonting men du kommer att vara nybliven mamma! Du får ett stort lycka till från mig! Kram

2011-04-20 @ 14:59:06
Postat av: Pernilla

Tyvärr måste jag göra dig besvien och skriva att det ÄR värkarna som gör ont! Smärtan nä bebisen ska ut är inget jämfört mot värkarna! När jag födde min son så ville jag bara han skulle ut efter att ha haft värkar i 1½ dygn och då är man så bedövad där nere redan av all smärta så det känns knappt när bebisen kommer ut! Jag sprack så jag fick sys 2 inre och 2 yttre stygn vilket är väldigt vanligt när man föder första gången men det kändes inte ens när jag sprack för så ont hade jag redan.

Värkarna måste man bara ligga och härda ut, men krystandet kan man iallfall själv påverka! Jag sa precis som du gör, att värkarna kan ju inte göra så ont! Men JO, det kan dom!

Nu ska jag snart ha mitt andra barn så man glömmer smärtan men när man väl ligger där så är man inte så tuff;)kan tillägga att jag alltid haft ganska hög smärttröskel.

Hoppas din förlossning går lagom snabbt och att du får en frisk och välmående bebis! Lycka till:)

2011-04-20 @ 15:02:39
URL: http://mammasthe.blogg.se/
Postat av: Tanja

Hej Olivia! Tänker på dig! Jag har fött 4 barn utan bedövning och som du vet är jag fortfarande väldigt levande!!! Sista gången skulle jag använda lustgasen, det funkade inte alls för mig! Visst känns det att föda barn, men man glömmer snart det! Barnet är i fokus och läker alla dåliga minnen!

2011-04-20 @ 16:00:39
Postat av: Emma 16 & gravid

Det kommer att gå bra! <3 :)

2011-04-20 @ 16:37:31
URL: http://mommyemma.blogg.se/
Postat av: nathalie - mamma till Theo

Jag var också livrädd för sprutor innan förlossningen men när dagen väl kom så hade jag så ont att jag bara vela hoppa ut genom ett fönster kändes det som jag trodde aldrig jag skulle klara det. Så jag tog epidural som jag absolut inte trott ja skulle våga. O ja kan säga dig att det kändes inte det minsta då värkarna gör så in i boombens ont att man ialfl jag inte ens märkte av att ja fått den klar. O sen efter ca 15-30 minuter kunde man vara normal igen andas o slappna av o samla krafter till de riktiga värkarna kom :). Så jag rekomenderar verkligen epedural men självklart är en förlossning ividuell en del klarar det galant utan smärtlindring medans andra tar alla smärtlindrigar de kan få. Inget är fel absolut inte :). Du kommer klara det super bra o sen efteråt så kommer du ju ha ditt lilla underverk hos dig =). Önskar dig all lycka till!!

2011-04-20 @ 18:38:41
URL: http://theosmammanathalie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag beundrar dig, du är så ung men känns väldigt mogen i ditt tänk. Jag önskar dig all lycka till inför förlossningen och därefter men såklart! Du kommer klara det fint!!

2011-04-20 @ 21:01:40
Postat av: Anonym

Försök att inte tänka så mycket, förlossningar är så olika så man får ta det som det kommer, vi är i Sverige och har en fantastisk sjukvård! Tänk att föda barn i nåt u-land eller så. Försök att se det som en utmaning som du ska klara, man blir sjukt stolt när man klarat det, det är verkligen respekt : ) Lycka till!

2011-04-20 @ 21:35:27
Postat av: Anonym

det kommer att gå bra, du kommer att bli en bra mamma!

Vi önskar dig lycka till med allt!<33



/Mathilda och Valentina

2011-04-20 @ 21:36:26
Postat av: jozzan

Jag var totalt LIVRÄDD för allt som hade med sjukhus sprutor och blod och göra i min flplan skrev jag ABSOLUT INGA SPRUTOR men oj när jag låg o hade värkar så krävde jag att få en epidural.. Och när jag väl fått den så var det underbart <3 inga smärtor alls och jag fick en chans att verkligen sova o vila o ladda inför det sista steget i förlossningen. Du kommer o fixa detta precis som alla andra kvinnor och efteråt kommer du att ligga och titta på underverket och undra var han kom ifrån :-) LYCKA TILL :-)

2011-04-21 @ 00:01:21
Postat av: Sandra

Värkar har jag fått känna på och dom gör fruktansvärt ont, jag fick dock ingen lustgas eller liknande utan fick lite smärtstillande samt morfin men det hjälpte inte överhuvudtaget mot smärtan utan gjorde mig bara yr i huvudet. Det enda jag kan svara på egentligen är värkarna. Dom var fruktansvärt hemska. Sen är det klart att ska ett stort bebishuvud ut kommer det göra ont och finns risk att det kan spricka men dom är så duktiga att det brukar oftast gå bra utan sprickningar eller klippning. Tycker nog att även om du är rädd för nålar och sprutor så borde du stå emot det för ett litet nålstick gör betydligt mindre ont än när huvudet ska ut kan jag tänka mig. Vill du inte ta i ryggen kan du ju välja bäckenbottenbedövning, tror det ska hjälpa och bedöva själva utgången så du knappt känner då han trycks ut. Det kan ju vara ett bra alternativ? Gäller bara att du vågar prova dårå. Var inte rädd iallafall, det går nog bra vilket som, när du väl ligger där tror jag inte du bryr dig så hårt! Ha det bra och lycka till med bebisen, kram! =)

2011-04-21 @ 09:12:43
URL: http://ssandrao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar